Nummer besluit: 2024-05
Decos: Z/24/185653
Datum besluit: 8 februari 2024
Gelet op:
- –
de bepalingen van de Wegenwet;
- –
de bepalingen (voor zover van toepassing) in artikelen 15 t/m 18 van de van Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994);
- –
de bepalingen in artikelen 12 t/m 27 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
- –
de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- –
het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Oegstgeest 2021, de bevoegdheid tot het nemen van een verkeersbesluit is gemandateerd aan de teammanager Ruimte;
Overwegende dat;
- –
de Dorpsstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van de gemeente Oegstgeest;
- –
de Dorpstraat in beheer is bij de gemeente Oegstgeest;
- –
de gemeentelijke wegencategorisering van Oegstgeest is opgenomen in het Mobiliteitsplan 2017 – 2027;
- –
de Dorpsstraat is gecategoriseerd als erftoegangsweg (30 km/uur-zone);
- –
de voornaamste functie van een erftoegangsweg de verblijfsfunctie is en de verkeersfunctie daarmee van ondergeschikt belang is;
- –
de Dorpsstraat een relatief smalle straat is met een historisch karakter;
- –
er in de Dorpsstraat ter hoogte van huisnummer 85 een duikerbrug over de Pastoorswetering is gelegen;
- –
op 4 april 2019 is besloten de duikerbrug uit voorzorg volledig af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, omdat uit onderzoek is gebleken dat de duikerbrug in slechte staat verkeerd;
- –
er momenteel meerdere onderzoeken lopen, waarvan één onderzoek specifiek kijkt naar de stabiliteit van de duikerbrug en afhankelijk van dat onderzoek de inrichting wel of niet kan veranderen (verwijderen barrières);
- –
een onafhankelijk adviesbureau in opdracht van de gemeente een verkeersonderzoek heeft uitgevoerd naar de verkeerssituatie van de Dorpsstraat en omliggende wegen:
- –
uit het onderzoek is gebleken dat de Dorpsstraat vanwege het krappe profiel, huidige inrichting, de grote hoeveelheid (brom)fietsers en potentieel sluipverkeer niet kan volstaan als doorgaande route;
- –
de leefbaarheid en veiligheid van inwoners en kwetsbare verkeersdeelnemers prevaleren boven een eventuele route voor doorgaand gemotoriseerd verkeer;
- –
de Dorpsstraat onderdeel uitmaakt van een intensief gebruikte doorfietsroute en de toegankelijkheid en veiligheid voor fietsers van belang is;
- –
om bovengenoemde redenen in de Dorpsstraat ter hoogte van huisnummer 85 een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen wordt ingesteld;
- –
de eerdergenoemde verkeersmaatregel kan worden uitgevoerd door middel van het aanbrengen van verkeersbord C12 van bijlage 1 van het RVV 1990;
- –
gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersbord een verkeersbesluit is vereist;
- –
gelet op artikel 15 van de WVW 1994;
- •
de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
- •
maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regulering van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
- –
gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot;
- o
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- o
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- o
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- o
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht.
Overleg:
De volgende personen of instanties zijn m.b.t. dit besluit geraadpleegd:
De gemachtigde van de korpschef Nationale politie, 5 februari 2024, adviseert niet positief, maar ook niet negatief op grond van deze maatregel.