Op maandag 9 september hebben we een informatiebijeenkomst georganiseerd voor omwonenden van de Duikerbrug bij de Dorpsstraat voor monumenten commissie, vereniging Oud Oegstgeest en fractiewoordvoerders van de gemeenteraad. Tijdens een plenaire presentatie heeft wethouder Peter Glasbeek meer verteld over de uitkomsten uit recent onderzoek naar mogelijkheden om de historische toog te behouden of te renoveren. De wethouder lichtte toe waarom de gemeente, op basis van de onderzoeksresultaten en de adviezen van de onderzoeksbureaus, concludeert dat vervanging van de brug de enige reële optie is. Er waren experts aanwezig van Dura Vermeer en Antea Group, de twee betrokken externe bureaus, om meer over het onderzoek te vertellen en dieper in te gaan op technische aspecten.
Kon u niet aanwezig zijn, maar heeft dit onderwerp uw interesse? Of wilt u gewoon de presentatie nog een keer nalezen. Bekijk de presentatie voor een toelichting en beeldmateriaal. Tijdens en na de plenaire presentatie was er ruimte voor vragen. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen met het bijbehorende antwoord.
Verkeer
Neemt u ook direct een besluit over het verkeer over de duikerbrug en door de Dorpsstraat?
Het college heeft eerder aangegeven voornemens te zijn de situatie van voor de afsluiting (openstelling voor verkeer tot 3,5 ton) te willen herstellen. Op zich is het mogelijk de keuze voor de vervanging van de brug en het verkeersbesluit los van elkaar te nemen.
Kunt u garanderen dat zwaar verkeer door de Dorpsstraat onmogelijk wordt gemaakt?
Zie het antwoord op de vorige vraag: het is niet het voornemen van het college zwaar verkeer door de Dorpsstraat mogelijk te maken.
Heeft u rekening gehouden met een scenario waarbij de brug- en de dorpsstraat- alleen opengesteld wordt voor langzaam verkeer?
Ja, bij het heroverwegen van de verschillende mogelijkheden om de brug te behouden, is ook expliciet gekeken naar opties waarbij alleen langzaam verkeer gebruik zou maken van de brug. Echter: ook bij deze optie is renovatie geen reële mogelijkheid. Er is geen alternatief tracé voor de aanwezige kabels en leidingen.. Daarnaast kan herstel van de toog niet plaatsvinden zonder verlaging van het grondwater en het aanbrengen van damwanden. Dit vormt een risico voor de niet onderheide ("op staal gebouwde") huizen in de Dorpsstraat. Mede gelet op de geringe kostenverschillen is daarbij gekozen voor een “redundante” uitvoering van de brug waarmee die qua belasting alle bestemmingsverkeer aan kan. Een eventueel verkeersbesluit om de doorgang te beperken tot langzaam verkeer kan altijd genomen worden, maar staat los van de vervangingsbeslissing.
Renovatie of behoud van de huidige toog
Meer informatie over de staat van de toog en de mogelijkheden tot renovatie vindt u in de presentatie.
U geeft aan dat een constructie met een toog theoretisch mogelijk is. Waarom doet u dat dan niet?
Uit de theoretische berekeningen gemaakt door de Antea Group blijkt dat een boogconstructie met dezelfde afmetingen kan voldoen aan de rekennorm en dus theoretisch mogelijk zou zijn. Echter wordt in deze berekening uitgegaan van een nieuwe boogconstructie en ideale omstandigheden. Uit onderzoek blijkt echter dat de omstandigheden bij de duikerbrug niet ideaal zijn. De stenen en het metselwerk zijn niet in goede staat. Ook is er niet voldoende zekerheid over de fundering en het risico tijdens de bouw voor huizen in de Dorpsstraat wordt te groot geacht.
Waarom kan de watergang niet gewoon verlegd worden? Dan zou het toch allemaal veel makkelijker kunnen?
De kabels en leidingen door de duikerbrug maken (gezien vanuit de Dorpsstraat) direct een bocht naar links, ze volgen dan de van Almondeweg. Dat betekent dat bij een verlegging van het water (kan alleen maar links van de Pastoorswatering), we rekening moeten houden met de aanleg van een brug met dezelfde kabels en leidingen die net zo’n complex realisatietraject zal kennen. Een verschuiving van de watergang de andere kant op zal niet lukken in verband met aanwezigheid van (historische) woningen
Kunnen de kabels en leidingen onder water aangelegd worden. Bijvoorbeeld met boringen?
Mogelijk is dit sneller of geeft het mogelijkheden om de toog te behouden. Op dit moment loopt er een kabel van Alliander midden spanningsleiding onder de brug door. Dit zorgt er nu helaas voor dat er geen ruimte meer is voor nieuwe, andere kabels of leidingen onder de brug door. We weten daarom dat alle huidige kabels en leidingen een tracé door het brugdek of met zinkers moeten worden opgenomen in het ontwerp. De mogelijkheden van de fundering (kan niet te ver uit elkaar worden geplaatst) en het wegdek bepalen de beschikbare ruimte. Daarom kunnen we al aangeven dat een brug met huidige breedte terug moet komen.
Kabels en leidingen
U geeft aan dat het verplaatsen van deze kabels en leidingen complex is. Hoe gaat u dat doen bij de aanleg van een nieuwe brug?
Dit gebeurt in twee delen. Eerst wordt één deel van de brug afgebroken waarna er meteen een deel van de nieuwe brug gebouwd wordt. Hierin worden kabels en leidingen aangelegd. Pas daarna wordt het overgebleven deel van de duikerbrug gesloopt en wordt het tweede deel van de nieuwe brug gebouwd. Op deze manier worden de kabels en leiding op de meest efficiënte manier omgelegd en kunnen we afsluitingen zoveel mogelijk beperken.
Hoe bewaakt de gemeente de veiligheid i.v.m. belangrijke kabels en leidingen?
De duikerbrug is 4 april 2019 met spoed afgesloten omdat er beweging was geconstateerd in de brug en de vleugelmuren en omdat niet met zekerheid te zeggen was of de brug veilig was voor het verkeer of doorvaart. Als maatregelen zijn de westelijke vleugelmuren gestut waardoor doorvaart niet meer mogelijk is. Ook is het verkeer over de brug beperkt tot langzaam verkeer. Met deze maatregelen is de brug weer veilig bevonden. Als derde maatregel zijn er sensoren onder de brug geplaatst die continue de bewegingen in de wanden opnemen. Hiermee worden we gewaarschuwd, wanneer er ondanks de maatregelen toch veranderingen in de brug optreden.
Planning
Donderdag 19 september komt dit voorstel in de oordeelvormende raad. Wanneer is er echt een beslismoment over deze brug?
Donderdag zal het gesprek over dit onderwerp in de raad gevoerd worden. Deze raadsvergadering is oordeelsvormend, dat betekent dat er geen besluit genomen wordt. Het krediet voor de nieuwe brug is opgenomen in de begroting. Met het vaststellen van de begroting zal de raad dus beslissen over de voortgang van dit project.
Hoe lang duurt het om de nieuwe brug te realiseren? Wat is de planning?
We verwachten dat de nieuwe brug in het voorjaar van 2022 geopend wordt. (zie sheet 18 voor meer details)
Waarom duurt dat zo lang?
De grote hoeveelheid kabels en leidingen maakt dit project complex. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om water af te sluiten in de zomer en gas in de winter. Alle beschikbare capaciteit is dan nodig. Liander hoogspanning heeft aangegeven zo’n anderhalf jaar nodig te hebben voor de voorbereiding en realisatie van een nieuwe hoogspanningsleiding, mede door lange levertijden op onderdelen die zij nodig hebben in het werk.
Bouwprojecten lopen vaak uit. Hoe voorkomt u dat we veel langer op een nieuwe brug moeten wachten?
De complexiteit met de kabels en leidingen zorgt ervoor de dat er zeer strakke afspraken en deadlines gelden.
Voor de afsluiting van de duikerbrug zijn nu betonnen blokken gebruikt. Kan daar geen mooiere oplossing voor gevonden worden? Bijvoorbeeld met bloembakken?
Dit is een tijdelijke oplossing. Zodra er meer duidelijkheid is over de vervanging van de brug komen we hier op terug.
Overig
Kan er bij nieuwbouw rekening gehouden worden met het historisch belang van de brug? Wellicht esthetisch met de oude stenen of door een bord te plaatsen?
Dat is zeker een optie die we meenemen. De raad zal een beslissing moeten nemen of ze het extra krediet hiervoor beschikbaar willen stellen. De spitspaal aan de kant van het Oegstgeester kanaal was naar beneden, maar is sinds kort weer omhoog. Dit heeft een negatieve invloed op de bereikbaarheid van onder meer de Almondehoeve.
Kan de paal – met spoed- weer naar beneden?
Wethouder Verkeer, Matthijs Huizing, heeft hier eerder met bewoners over gesproken, maar de redenen voor de invoering van de spitspaal (veiligheid en tegengaan van sluipverkeer) gelden nog onverkort.
De bewegwijzering bij de afsluiting is niet duidelijk genoeg. Kan dit anders?
Een goede vraag, dit zullen we zeker snel bespreken.
Kan de afsluiting van de Dorpsstraat aan GPS bedrijven doorgegeven worden?
Een goede vraag, dit zullen we zeker snel bespreken.
Hoe wordt de hoogte onder de brug- de doorvaarthoogte- bij nieuwbouw?
In de opdracht aan Dura Vermeer is meegegeven dat de ruimte voor doorvaart niet verkleind mag worden. In de ontwerpfase zullen de exacte afmetingen nog worden bepaald.
Er is door de aanwezigheid van woningen bij de brug weinig ruimte om het wegdek te verhogen.
Dat klopt. Uitgangspunt is dat het wegdek niet of slechts enkele centimeters hoger zal liggen. Daarbij wordt zeker rekening gehouden met de aan de brug grenzende panden.
Kunt u 100% vergoeding van alle schade aan omliggende bebouwingen garanderen?
Wij doen ons best om de risico’s voor omliggende bebouwing zo veel mogelijk te beperken. Al in deze fase van het project wordt rekening gehouden met de bebouwing in de directe omgeving. Dit is een belangrijke afweging geweest in de keuze voor vervanging omdat de risico’s bij het renoveren van de toog juist groter zijn. Wanneer bewoners toch schade ondervinden als gevolg van het werk aan de duikerbrug, dan kunnen zij
dit altijd kenbaar maken bij de gemeente. U gebruikt hiervoor heel makkelijk ons contactformulier. Voorafgaand aan de start zullen we bewoners informeren over de details van de procedure. Voor er met de werkzaamheden wordt begonnen, zal er een bouwkundige inspectie uitgevoerd worden om de huidige staat van de omliggende huizen op te nemen.
Kunnen er tijdens de werkzaamheden gelijk baggerwerkzaamheden onder de brug plaatsvinden?
We nemen de eisen voor deze werkzaamheden mee in de planvorming.
Had dit alles niet voorkomen kunnen worden met beter onderhoud van de brug vanuit de gemeente?
Het oorspronkelijke raadsbesluit om de brug te vervangen dateert uit 2005. Terugkijkend heeft dit proces, om allerlei redenen, te lang geduurd. Dat is geen goede zaak. We zetten ons in om nu de juiste stappen te zetten en een goede nieuwe brug te realiseren die lang mee gaat.