Klik op bovenstaande knop ‘direct aanmelden’ en maak bij het Digitaal Opkopers Loket een account aan. Wanneer u bent ingelogd bij het Digitaal Opkopers Loket kunt u zich bij uw gemeente aanmelden als handelaar. Na het inloggen komt u in het digitaal loket voor handelaren waar u een formulier invult. Kies bij de vraag ‘Welk register voert u in?’ voor de optie ‘Ik maak gebruik van het DOR of wil direct gebruik maken van het DOR’. Na de bevestiging bent u zowel aangemeld bij de gemeente als in het DOR. Vervolgens is het DOR meteen te gebruiken.
Digitaal Opkopers Loket
Handelt u in tweedehands goederen? Dan bent u verplicht om u als handelaar aan te melden bij de gemeente en een in- en verkoopregistratie bij te houden in het Digitaal Opkopers Register (DOR).
Dit is verplicht op grond van:
- artikel 437 Wetboek van Strafrecht & Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht
- artikel 2:68 Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Oegstgeest
- artikel 2:67 Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Oegstgeest).
Het DOR vergroot de kans op het pakken van dieven en inbrekers en zorgt ervoor dat u zich niet (onbewust) strafbaar maakt aan heling.
Voor autohandelaren zit het net iets anders…
Nederlands gekentekende voertuigen die u als autohandelaar opkoopt, kunt u in het RDW-kentekenregister blijven registreren. De buitenlands gekentekende voertuigen en alle voertuigonderdelen die u opkoopt moeten wel digitaal geregistreerd worden in het DOR.
Voordelen van het DOR
Makkelijkere administratie
Opkopers die hun in- en verkopen al registeren in het DOR zijn positief over de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Daarnaast is een vaak genoemd voordeel dat je als opkoper geen papieren ‘rompslomp’ meer hebt.
Vergroten pakkans helers, inbrekers en veelplegers
De politie krijgt namelijk een melding wanneer een gestolen product in het DOR geregistreerd wordt. Hierdoor zijn landelijk al veel woninginbraken opgelost. Tot slot wordt u hiermee als ondernemer beter beschermd tegen heling.
Toezicht en handhaving
Om ervoor te zorgen dat iedere handelaar een in- en verkoopregistratie in het DOR bijhoudt en heling tegen gaat, worden er soms controles uitgevoerd door gemeente en/of politie.
Inkoopregistratie
Het bijhouden van een inkoopregistratie is verplicht op basis van het Wetboek van Strafrecht. Als u niet aan deze verplichting voldoet, kan de gemeente hier geen boete of straf voor opleggen. Wel melden wij dit bij de politie. Zij kunnen dan een proces verbaal opmaken. Voor verdere informatie hierover kunt u bellen met de politie via 0900-8844.
Verkoopregistratie
Het bijhouden van een verkoopregister is verplicht op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening Oegstgeest. Als u niet aan deze verplichting voldoet kan de gemeente een boete (dwangsom) opleggen. Hoe wij handhaven kunt u lezen in ons handhavingsbeleid.
Koppeling van uw kassasysteem met het DOR
Ga bij uw leverancier na of uw kassasysteem met het DOR gekoppeld kan worden. Bij bepaalde systemen is dit mogelijk, waardoor het kassasysteem de gegevens automatisch in het DOR registreert.
Wat als u toch schade heeft opgelopen door heling?
Wanneer u iets inkoopt waarvan pas later blijkt dat het van diefstal afkomstig is, is het vaak niet meer verkoopbaar. In veel gevallen wordt het gestolen product door de politie in beslag genomen. De stichting Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA) helpt de benadeelde handelaren met de hierdoor opgelopen schade.
Klanten informeren
Om uw klanten over deze registratieplicht te informeren is een folderbakje met een setje van 50 flyers beschikbaar. In de flyer wordt uitgelegd waarom uw naam, adres en woonplaats noteert van degenen van wie u spullen opkoopt. U kunt het gratis informatiemateriaal (na)bestellen via highimpactcrimes@minjenv.nl onder vermelding van:
- Uw naam en adres
- Het gewenste aantal setjes van 50 flyers
- Het gewenste aantal folderbakjes