Door een landelijke storing kunnen wij geen reisdocument of rijbewijs uitreiken op dit moment. We werken hard aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak.

Algemene servicenormen


Omgangsvormen      

Wij helpen u vriendelijk, duidelijk, correct en professioneel.

Dienstverlening 

Onze inwoners ervaren onze dienstverlening als goed en uitstekend.

Website

  • U kunt onze website 24 uur per dag, 7 dagen per week bezoeken.
  • U kunt onze website gemakkelijk gebruiken en deze is goed toegankelijk, ook als u een beperking heeft.
  • U heeft toegang tot onze website via elk apparaat en de meest gebruikte browsers.

U regelt onderstaande producten en diensten eenvoudig online:

Telefoon

U kunt ons op werkdagen telefonisch bereiken tussen 09.00 en 12.00 uur. Wanneer u 14 071 belt, dan helpen wij u gemiddeld binnen 30 seconden verder.

Terugbelnotitie

Als de juiste medewerker er niet is, neemt deze binnen twee werkdagen contact met u op. 

Contactformulier

Wij vinden goed en efficiënt contact met onze bezoekers en inwoners belangrijk. Met onze digitale formulieren verzamelen wij meteen alle benodigde informatie om u in één keer goed te helpen.

Als u een bericht stuurt via het contactformulier, krijgt u direct een ontvangstbevestiging.

Afspraak maken        

De gemeente Oegstgeest werkt alleen op afspraak, behalve voor producten aan de Welkomstbalie. 

Bel 14 071 of bezoek de productenpagina op onze website om een afspraak te maken. Op deze manier voorkomt u dat u langer dan vijf minuten hoeft te wachten. Als u uw e-mailadres achterlaat, krijgt u een bevestiging met een overzicht van de afspraak, wat u nodig heeft voor de afspraak en hoe u deze kunt wijzigen of annuleren.

Welkomstbalie

Iedereen kan zonder afspraak terecht bij de welkomstbalie. Deze is vrij en goed toegankelijk. U vindt de actuele openingstijden op onze website.

Bij de welkomstbalie kunt u terecht voor:

  • Stukken die ter inzage liggen;
  • Ja/nee-stickers;
  • Gevonden voorwerpen afgeven;
  • Melden voor uw afspraak;
  • Ophalen van aangevraagde reisdocumenten.

Servicenormen per product


Juridische zaken

Bezwaarschrift indienen   

Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente Oegstgeest? U kunt in veel gevallen bezwaar maken. Een onafhankelijke bezwarencommissie of ambtenaren van de Leidse-Regio.NL behandelen uw bezwaarschrift. Binnen twaalf weken na het einde van de bezwaartermijn besluiten wij op uw bezwaar. Wij kunnen deze termijn met zes weken verlengen. Binnen twaalf weken na het indienen van het bezwaar ontvangt u bericht als wij de termijn verlengen. Zijn wij er dan nog niet uit, dan gaan wij met u in overleg om nog langer de tijd te krijgen om tot een besluit te komen. U ontvangt van ons een bericht met de reden van elke verlenging. Tegelijk met het indienen van uw bezwaarschrift, kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank, bijvoorbeeld om de beslissing op te schorten. U kunt binnen zes weken na onze beslissing op uw bezwaarschrift beroep aantekenen bij de rechtbank. Wij informeren u over deze mogelijkheid en de kosten daarvan in de brief waarin wij onze beslissing op uw bezwaar toelichten.

Klacht over de gemeente

Vindt u dat de gemeente u niet goed behandeld heeft? Dien dan schriftelijk of digitaal een klacht in. Binnen twee werkdagen ontvangt u een bevestiging van uw klacht. Wij behandelen uw klacht binnen zes weken. Als dat nodig is, verlengen wij de termijn met vier weken. U ontvangt schriftelijk bericht over de verlenging van de termijn. In sommige gevallen hebben wij meer tijd nodig om uw klacht goed te behandelen. Dit kan alleen als u schriftelijk instemt. Als u na onze behandeling van uw klacht nog steeds ontevreden bent, kunt u uw klacht indienen bij de Nationale ombudsman. Bezoek onze website of de welkomstbalie voor meer informatie over de klachtenregeling.

Beheer en onderhoud

Meldingen openbare ruimte

Is de straatverlichting kapot of ziet u een losliggende stoeptegel? Deze zaken kunnen wij meestal snel verhelpen. Gebruik de Fixi website, de Fixi-app of bel ons om uw melding door te geven. Wij behandelen uw melding binnen twaalf werkdagen. Wilt u weten welke actie wij ondernemen naar aanleiding van uw melding? Laat dan u uw gegevens achter bij de melding. Soms hebben wij meer tijd nodig om een melding op te lossen. Bijvoorbeeld als wij de melding kunnen oplossen tijdens reeds geplande werkzaamheden. Uiteraard informeren wij u hierover.

Op onze website vindt u meer informatie over het maken van een melding en de soorten meldingen.

Spoedmeldingen

Ziet u een gevaarlijke situatie of is er kans op schade of letsel? Bel 14 071 tijdens openingstijden van de gemeente. Neem buiten openingstijden contact op met de politie via 0900 8844. Wij ondernemen binnen 24 uur actie. Kunnen wij binnen 24 uur geen structurele oplossing bieden? Dan nemen wij tijdelijke maatregelen om het gevaar te verhelpen.

Handhaving en vergunningen

Gehandicaptenparkeerkaart

U ontvangt binnen acht weken een besluit op uw aanvraag.

Aanvraag omgevingsvergunning, reguliere procedure

U ontvangt binnen acht weken een besluit op uw aanvraag. Als dat nodig is, verlengen wij deze periode met zes weken. Dan ontvangt u van ons een bericht met de reden van de verlenging.

Inzien bouwarchief

U ontvangt de bouwtekeningen digitaal binnen twee werkdagen. Wilt u de bouwtekeningen fysiek inzien? Dan maken wij binnen twee werkdagen een afspraak met u om de stukken bij ons op locatie te bekijken.

Sociale Zaken, welzijn en onderwijs

Leerlingenvervoer

U ontvangt binnen acht weken een besluit op uw aanvraag.

Vergunning kinderopvang

U ontvangt binnen tien weken een besluit op uw aanvraag.

Wijziging vergunning kinderopvang

U ontvangt binnen acht weken een besluit op uw aanvraag.

Eenmalige subsidie

U ontvangt binnen acht weken een besluit op uw aanvraag.

Jaarlijkse subsidie

U ontvangt ons besluit voor 31 december van het jaar waarin u de aanvraag indient.

Aanvraag Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

U ontvangt binnen acht weken een besluit op uw aanvraag.

Aanvraag schuldhulpverlening

Na uw aanvraag heeft u binnen vier weken een intakegesprek met ons. Heeft u een dringende hulpvraag? Dan vindt het intakegesprek binnen drie werkdagen plaats.

U ontvangt binnen acht weken een besluit op uw aanvraag. Als wij belangrijke informatie missen, verlengen wij de termijn.