Op 9 oktober 2024 heeft de Raad van State (RvS) uitspraak gedaan over het bestemmingplan De Geesten. De RvS oordeelt dat de gemeente het bestemmingsplan op de juiste wijze aangepast heeft en dat eerdere gebreken hersteld zijn. Met dit besluit van de RvS is het bestemmingsplan definitief geworden.

Welke gebreken zijn hersteld?

In een tussenuitspraak op 16 november 2023 liet de RvS weten dat het bestemmingsplan een aantal gebreken had. Op 29 februari 2024 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan opnieuw en gewijzigd vastgesteld. Dit heet een herstelbesluit. De belangrijkste aanpassingen waren:

• Er staat beter uitgelegd wat de gevolgen zijn van de bestemming Life, Science & Health en welke bedrijven binnen deze  bestemming passen.
  • De ruimtelijke mogelijkheden van deze bedrijven zijn ingeperkt zodat bezoekersaantallen en daarmee het verkeer beperkt blijven.

Wat betekent dit?

Nu het bestemmingsplan definitief is, zal de herontwikkeling van het gebied concreet van start gaan. Eén van de eerste zichtbare ontwikkelingen zal de bouw van de nieuwe Leo Kannerschool zijn.