Ze komen relatief vaak voor in spouwmuren en daken: vleermuizen, huismussen en zwaluwen. Als u uw woning wilt verbouwen of isoleren, kunt u deze dieren ongewild wegjagen of doden. En dat is niet de bedoeling. Deze diersoorten zijn namelijk beschermd en hun verblijfplaats mag niet zomaar worden verstoord. Dit is vastgesteld in de omgevingswet.

Afhankelijk van de aanpassingen aan uw huis, is het nodig om te onderzoeken of en welke diersoorten er leven. Het kan zijn dat u een vergunning nodig heeft of maatregelen moet nemen om diersoorten te beschermen. Niet voor alle bouwactiviteiten is een omgevingsvergunning nodig. U kunt dat te weten komen via de vergunningencheck.

Meer informatie vindt u ook op www.natuurvriendelijkisoleren.nl.

Informatie voor VvE's

Waar moet u als VvE op letten bij groot onderhoud, renovatie of isolatie?

Oproep: Locaties vleermuiskasten gezocht - gratis plaatsing door gemeente

De gemeente is op zoek naar geschikte locaties in het dorp om vleermuiskasten te plaatsen. Heeft u een blinde muur van minimaal 4 meter hoogte op het zuiden of zuidwesten en wilt u de vleermuizen helpen aan een veilig onderkomen? Laat het ons weten via duurzaam@oegstgeest.nl. Als de plek geschikt is en wij nog een locatie zoeken bij u in de buurt, dan nemen we contact met u op om u verder te informeren en te vragen om toestemming voor plaatsing. Wij laten vervolgens de vleermuiskast kosteloos bij u plaatsen en zorgen voor het benodigde onderhoud ervan.