In de donkere maanden die eraan komen zien wij helaas een stijging van inbraken, overvallen en straatroven. Dit komt doordat criminelen gemakkelijker ongezien te werk kunnen gaan. Gelukkig kunnen we samen zorgen voor een veiligere buurt, ook tijdens deze periode.

Foto van tijdstekker met gemeentehuis op de achtergrond

Bekijk de checklist hieronder en doe de quiz om te zien of uw huis goed beschermd is tegen inbraak.

Checklist:

1. Geef uw huis een bewoonde indruk:
    Gebruik tijdschakelaars en bewegingssensoren zodat uw woning niet leeg lijkt.
  2. Vergrendel alles:
    Sluit ramen en deuren altijd goed af, ook als u maar even weg bent.
  3. Houd sleutels binnen:
    Laat nooit sleutels aan de binnenkant van de deur zitten.
  4. Verstop waardevolle spullen:
    Zorg dat waardevolle spullen niet zichtbaar zijn.
  5. Werk samen met buren:
    Meld verdachte situaties in uw buurt via OegstgeestAlert. Aanmelden is gratis via: zoeken.wabp.nl.
  6. Weekendje weg?
    Vertel het aan uw buren, zodat zij een oogje in het zeil kunnen houden.
  7. Bel altijd 112 bij twijfel:
    Als u iets verdachts ziet, bel direct 112. De politie komt liever te vaak dan te laat.
  8. Doe mee met Burgernet:
    Help mee bij het opsporen van verdachte personen door u aan te melden bij Burgernet.
  9. Investeer in veiligheid:
    Zorg voor goed hang- en sluitwerk. Met het Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW) is de kans op inbraak 80% kleiner. Veel verzekeringen geven ook korting voor PKVW-woningen.

Samen houden we de buurt veilig! Ook tijdens de donkere dagen. Meer informatie staat op de website van de politie.