Mensen met een beperking komen in het alledaagse leven tal van letterlijke en figuurlijke hindernissen tegen. Gemeente Oegstgeest wil deze drempels zoveel mogelijk wegnemen voor al haar inwoners. Wij laten daarom de toegankelijkheid van de gemeentelijke, publieke gebouwen toetsen en laat hierover advies uitbrengen door Ongehinderd. Dit is een maatschappelijk gedreven onderneming die zich inzet voor een toegankelijker Nederland. Wij willen graag ervaringen van inwoners van Oegstgeest met een beperking in dit onderzoek meenemen.

Helpt u om de gemeente toegankelijker te maken?

De gemeente en Ongehinderd zoeken inwoners met een beperking die toegankelijkheid belangrijk vinden en mee willen werken aan dit onderzoek. Zo wordt er gevraagd om openbare gebouwen te bezoeken en te beoordelen op toegankelijkheid vanuit hun persoonlijk perspectief. De inspecteurs en adviseurs van Ongehinderd nemen deze input vervolgens mee in een uitgebreide, technische toets van de gebouwen. Er wordt gekeken naar alle soorten beperkingen, zoals: motorisch, visueel, auditief, cognitief. Dit heet ‘universele toegankelijkheid’. Hierna ontvangt de gemeente een advies van Ongehinderd. De publieke gebouwen zullen na de toetsing ook gepubliceerd worden in de landelijke app en website van Ongehinderd. Hier maken al meer dan 350.000 personen met een beperking gebruik van.

Hoe gaat het in zijn werk?

De locaties worden in overleg afgesproken. U kiest zelf het moment hiervoor. U ontvangt per mail linkjes naar de beoordelingsformulieren, welke u naar eigen inzicht invult. Het gaat om uw persoonlijke ervaringen met toegankelijkheid. Het invullen van een beoordelingsformulier duurt 5-15 minuten en u ontvangt een onkostenvergoeding van €15 per locatie. Wanneer u niet mag bijverdienen, bijvoorbeeld omdat u een uitkering ontvangt, wordt in overleg een alternatief afgesproken.

Wilt u een bijdrage leveren aan een toegankelijk Oegstgeest voor iedereen? Bent u de komende vier weken één of meerdere dagdelen beschikbaar? Meld u dan direct aan via info@ongehinderd.nl en help mee met dit belangrijke doel.