Als gemeente zorgen we voor veel dingen waar u dagelijks mee te maken heeft. Zoals afval ophalen, buurtveiligheid, wegonderhoud, jeugdhulp en onderhoud van schoolgebouwen. Door landelijke keuzes komt deze dienstverlening steeds meer onder druk te staan. Het Rijk geeft ons meer taken, maar niet genoeg geld om alles goed te doen.

Sterker nog: we krijgen vanaf 2026 niet alleen te maken met een flinke korting in de rijksbijdrage, vanwege het zogenoemde herverdeeleffect krijgen we in verhouding met andere gemeenten waarschijnlijk nóg minder.

Net als veel andere gemeenten steunt de gemeente Oegstgeest de campagne ‘Je gemeente doet er alles aan’ van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De VNG vraagt hiermee, in de aanloop naar Prinsjesdag, aandacht voor de gevolgen van landelijke financiële keuzes voor gemeenten.

Lees het gehele interview met wethouder financiën Kees Oudendijk in de Oegstgeester Courant.

Beeld VNG-campagne met zorgmedewerkster met fiets en de tekst 'Zorgen dat jouw oma thuis kan blijven wonen. Je gemeente doet er alles aan.'