Deze week heeft netbeheerder Liander laten weten dat er een tekort is aan ruimte op het elektriciteitsnet in de regio. Dit wordt ook wel 'netcongestie' genoemd. Dit tekort geldt voor de elektriciteitsstations in Leiden, de Universiteit Leiden en Leiden-Noord. Deze stations leveren stroom aan verschillende gemeenten, waaronder Oegstgeest.

Door dit tekort kunnen bedrijven die meer elektriciteit willen gebruiken, of nieuwe bedrijven die zich willen vestigen, tijdelijk geen nieuwe aansluiting krijgen. Ze komen op een wachtlijst. Dit heeft geen invloed op particulieren of bestaande klanten.

Wat betekent dit?

Liander plaatst bedrijven die een grotere stroomaansluiting nodig hebben op een wachtlijst. Dit geldt alleen voor zakelijke klanten met een aansluiting van meer dan 3x80 ampère. Bedrijven die al afspraken hebben gemaakt over meer capaciteit, merken geen verschil.

Ook voor de bij Liander bekende woningbouwplannen in het gebied is er ruimte gereserveerd voor nieuwe aansluitingen. Huishoudens en bedrijven die stroom verbruiken of terugleveren met zonnepanelen worden niet getroffen.

Wat doet de gemeente?

Voor onze gemeente en ondernemers is het belangrijk dat er voldoende en betaalbare stroom is. We blijven in overleg met Liander om te kijken hoe we kunnen helpen om de netcongestie op te lossen.

Vragen?

Bent u een grootverbruiker van stroom en klant bij Liander? Dan kunt u bellen naar de klantenservice Grootzakelijk op 088 542 63 62 (bereikbaar van 09:00 tot 15:00 uur op werkdagen). Geen klant, maar toch vragen? Kijk dan op de contactpagina van Liander voor meer informatie.

Meer informatie vindt u ook op de website van Liander.