Binnenkort krijgen we in Oegstgeest glasvezel internet. Er zullen inwoners zijn die ‘eindelijk’ verzuchten, anderen zullen er (nu nog) wat minder belang aan hechten. De aanleg van glasvezel betekent dat vrijwel alle 25.000 inwoners in Oegstgeest een aansluiting voor snel glasvezelinternet kunnen krijgen, met uitzondering van de buitengebieden. Op 1 juni start Open Dutch Fiber (ODF) met het aanleggen van het netwerk en ongeveer een jaar later is het glasvezelnetwerk in Oegstgeest volledig in gebruik. Na de meivakantie starten ze met voorbereidende werkzaamheden.

Op de foto v.l.n.r: Thijs de Jong (ODF), Andre van Westbroek (Teammanager Beheer en Onderhoud) en wethouder Elfred Bus.

Samenwerkingsovereenkomst getekend

De gemeente Oegstgeest heeft dinsdag 18 april een Samenwerkingsovereenkomst getekend met het bedrijf Open Dutch Fiber (ODF). Wethouder Elfred Bus: “We zijn blij met deze samenwerking. Voor veel mensen in ons dorp is dit goed nieuws. Het kan wel zo zijn dat nog andere partijen zich bij ons gaan melden. Dat kan een andere glasvezelaanbieder zijn, maar dat kan ook Liander zijn of een andr nutsbedrijf. Dan gaan ook zij aan de slag. Dat kunnen wij als gemeente niet tegenhouden en het is voor ons ook niet mogelijk om al die werkzaamheden op elkaar af te stemmen. We proberen als gemeente vooral om de overlast voor onze inwoners tijdens de werkzaamheden zo veel mogelijk te beperken.” Voor Oegstgeest betekent de aanleg van dit glasvezelnetwerk dat er ook werkzaamheden gaan plaatsvinden in straten die nog niet zo lang geleden zijn herstraat. Dat is helaas niet anders. Vanaf nu houden we bij het herstraten zeker rekening met de planning van ODF.

Goede afspraken met ODF

Het Rijk heeft bepaald dat alle gemeentes in Nederland toestemming moeten geven als zij zulke aanvragen binnenkrijgen. De gemeente bepaalt de voorwaarden waaronder de werkzaamheden mogen starten. Gemeente Oegstgeest geeft bijvoorbeeld aan hoe diep de kabels komen te liggen, hoe er om wordt gegaan met bomen en boomspiegels en hoe de partij die gaat graven, omgaat met de communicatie met de bewoners, (geluids)overlast en verkeer tijdens de werkzaamheden. Daar hebben we goede afspraken over gemaakt met ODF.

Communicatie over de werkzaamheden door ODF

ODF verzorgt zelf de communicatie met de buurt over de werkzaamheden. Zodra uw wijk/straat aan de beurt is en er echt gegraven gaat worden, ontvangt u ruim van tevoren (een aantal weken) alle informatie over de werkzaamheden in uw wijk. In een informatiekrant en in een brief die u van ODF op uw deurmat krijgt zodra de graafwerkzaamheden in uw buurt zijn gepland, staat ook een telefoonnummer dat u kan bellen bij vragen of eventuele overlast.

Alle informatie komt de komende weken ook te staan op onze werkzaamheden pagina en natuurlijk op www.opendutchfiber.nl.