Vereniging Oegstgeester Hofjes laat onderzoek doen naar de mogelijkheden voor een collectief woningbouwproject op de locatie van de Leo Kannerschool aan de Hazenboslaan in Oegstgeest. De vereniging vroeg hiervoor met steun van de gemeente een subsidie aan bij de provincie Zuid-Holland. Met succes: de provincie kende deze week een subsidie toe voor het haalbaarheidsonderzoek van €15.000. De gemeente Oegstgeest, die eigenaar is van de grond, wil meewerken aan het initiatief omdat het goed past binnen de wensen die er zijn voor deze plek in het dorp.

Hofjeswonen voor een brede groep senioren

Vereniging Oegstgeester Hofjes zet zich in voor hofjeswonen met woningen die aantrekkelijk en betaalbaar zijn voor de brede groep senioren die de vereniging vertegenwoordigt. Voor de betaalbare woningen werkt de vereniging samen met woningcorporatie MeerWonen. Hofjeswonen betekent bijvoorbeeld: gemeenschappelijke voorzieningen en gemeenschappelijk groen, en levensloopbestendig wonen met zorgzaamheid naar elkaar. In het haalbaarheidsonderzoek wordt ook gekeken naar wonen met verbinding tussen senioren en jongeren en naar de kansen die er zijn voor functies voor de buurt.

Passend op deze locatie

De gemeente is van mening dat de Hazenboslaan goede mogelijkheden kan bieden voor de genoemde doelen. De recent vastgestelde Omgevingsvisie Oegstgeest laat zien dat er op deze locatie ambities zijn voor maatschappelijke functies en wonen.

Eerste stap

Deze subsidieaanvraag is een eerste stap. Vereniging Oegstgeester Hofjes en de gemeente willen graag weten of en hoe dit initiatief haalbaar is. Dat is belangrijk voor de verdere uitwerking van het plan binnen de visie die gemaakt zal worden voor de toekomst van de Leo Kannerlocatie. Het is ook van belang voor de besluitvorming in de gemeenteraad.